Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krośnie

– udzielamy profesjonalnej pomocy psychologiczno–pedagogicznej, logopedycznej dzieciom,
młodzieży oraz osobom pełnoletnim.
– prowadzimy zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Terapie i zajęcia prowadzone są przez specjalistów posiadających wymagane uprawnienia.

TERAPIA PSYCHOLOGICZNA

Terapia psychologiczna dzieci i młodzieży

Terapia psychologiczna skierowana jest do tych dzieci i młodzieży, które doświadczają problemów emocjonalnych i interpersonalnych w środowisku domowym lub szkolnym. Pierwsze spotkania (1-3, w zależności od potrzeb) przyjmują formę konsultacji z rodzicami
i dzieckiem, na podstawie których psycholog wyznacza najskuteczniejszy kierunek działania.

Celem terapii jest wspomaganie funkcjonowania jednostki w życiu codziennym skupiające się głównie na pracy nad:

  • wspieraniem rozwoju emocjonalnego i społecznego,
  • radzeniem sobie z emocjami,
  • budowaniem poczucia własnej wartości,
  • zwiększaniem motywacji i skuteczności w działaniu, 
  • nieśmiałością i trudnością w odnalezieniu się w grupie rówieśniczej.

Pomoc psychologiczna dla dorosłych

Pomoc psychologiczna dorosłych skierowana jest do osób, które doświadczają pogorszenia jakości funkcjonowania lub/i przechodzą przez trudny okres w życiu. Jest dobrym wyborem zawsze, gdy czujesz, że potrzebujesz wsparcia, jesteś zagubiony i nie radzisz sobie
z sytuacją. Założeniem początkowych spotkań jest określenie specyfiki doskwierających problemów, co pozwoli na wspólne ustalenie celów i określenie kierunku dalszego działania.

Psycholog może pomóc człowiekowi m. in. w lepszym zrozumieniu własnego zachowania, wskazaniu sposobów radzenia sobie z emocjami oraz poradzeniu sobie
z kryzysem.

Terapia funkcji poznawczych

Skierowana do dzieci i młodzieży wykazujących trudności w zakresie percepcji wzrokowej, spostrzegania, pamięci, zdolności uczenia się i koncentracja uwagi. Polega na usprawnianiu i rozwoju wybranych funkcji poznawczych, co przekłada się korzystnie na umiejętności szkolne i codzienne funkcjonowanie. 

TERAPIA PEDAGOGICZNA

Zajęcia skierowane są do dzieci z deficytami rozwojowymi i specyficznymi trudnościami
w uczeniu się (ryzyko dysleksji, dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia). Ich celem jest stymulowanie i usprawnianie funkcji psychomotorycznych, wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych u dziecka oraz wzmacnianie jego samooceny i poczucia własnej wartości.

TERAPIA LOGOPEDYCZNA

Terapia logopedyczna to szereg specyficznych oddziaływań ukierunkowanych na usunięcie wszelkich zakłóceń procesu porozumiewania się.

Jeśli dziecko mówi nieprawidłowo, czyli:

  • opuszcza głoski, zamienia je lub wymawia w sposób nienormatywny, np. międzyzębowo,
    • zmienia znaczenie wyrazu,
    • jego mowa jest cicha, niewyraźna,
    • występują wady narządów artykulacyjnych,
    • nie słyszy, nie rozumie kierowanych do niego poleceń,

to bez względu na przyczynę wystąpienia zaburzeń mowy/wad wymowy należy podjąć jak najwcześniej działania terapeutyczne.

Dziecko, które idzie do pierwszej klasy powinno wymawiać wszystkie głoski prawidłowo, mieć bogate słownictwo dotyczące jego życia, otoczenia, umieć budować poprawne pod względem gramatycznym i logicznym zdania.

Prawidłowa wymowa ma duże znaczenie dla powodzenia w nauce czytania i pisania.

Podczas indywidualnych zajęć logopedycznych prowadzone są ćwiczenia, które  mają na celu:

  • kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej,
  • usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy, podniebienia),
  • doskonalenie słuchu dziecka (ćwiczenia wrażliwości słuchowej, słuchu fonematycznego czyli zdolności precyzyjnego różnicowania dźwięków mowy), oraz rozumienia wypowiedzi słownych,
  • uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek,
  • formowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej, gramatycznej,
  • wzbogacanie słownictwa, rozwijanie sprawności językowej i pamięci werbalnej.

Należy mieć na uwadze, że na skuteczność terapii logopedycznej mają wpływ:

  • rodzaj wady wymowy lub/i/ zaburzenia mowy,
  • sprawność umysłowa dziecka,
  • sprawność aparatu artykulacyjnego,
  • systematyczność w uczęszczaniu na zajęcia logopedyczne i ćwiczenia z dzieckiem
    w domu,
  • wczesne rozpoczęcie terapii,
  • aktywny i świadomy udział zarówno rodzica jak i dziecka w terapii,
  • współpraca terapeuty z rodzicem.

TERAPIA NEUROFLOW

Neuroflow to trening wyższych funkcji słuchowych dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego oraz dzieci z grupy ryzyka tych zaburzeń od 4 roku życia.

            Terapia jest przeznaczona dla dzieci, które mają trudności:

  • w skupieniu uwagi,
  • w nauce pisania i czytania,
  • w nauce języków obcych
  • ze zrozumieniem mowy, gdy w otoczeniu jest szum, gwar lub hałas,
  • ze zrozumieniem dłuższych lub złożonych poleceń ustnych (dziecko często prosi o ich powtórzenie).

Trening słuchowy wskazany jest również, gdy dziecko chorowało na przewlekłe wysiękowe zapalenie ucha środkowego lub na ostre zapalenie ucha, miało przerośnięty migdałek gardłowy.

  • TERAPIA RĘKI
  • ĆWICZENIA WSPIERAJĄCE ROZWÓJ GRAFOMOTORYCZNY

Zajęcia dla dzieci przejawiających trudności z nauką pisania. Ich celem jest usprawnienie ruchów ręki dziecka oraz rozwijanie koordynacji wzrokowo–ruchowej.

  • Wiek uczestników: 6-10 lat
  • Liczebność grupy: 2-3 osoby
  • Czas trwania: 1 godz.

TRENING  ORTOGRAFICZNY

Zajęcia adresowane są do dzieci z trudnościami w opanowaniu poprawnej pisowni, rozwijające sprawność ortograficzną. Ćwiczenia będą prowadzone w oparciu o metody nauczania wielozmysłowego (angażują: wzrok słuch, dotyk, smak, węch i ruch.

  • Wiek uczestników: 7 – 9 lat (grupa młodsza), 10 – 12 lat (grupa starsza)
  • Liczebność grupy: 2-4 osoby
  • Czas trwania: 1 godz.

ZAJĘCIA WARSZTATOWEZ WYKORZYSTANIEM

TECHNIK ARTETERAPEUTYCZNYCH

(terapia przez sztukę, biblioterapia)

Zajęcia dla dzieci z trudnościami w nauce, problemami w porozumiewaniu się z innymi, oparte o działalność plastyczną. Nastawione są na poprawę funkcjonowania dziecka w grupie i wzmocnienia jego pewności siebie. Wpłyną one również na poprawę koncentracji uwagi, sprawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo–ruchowej.

  • Wiek uczestników: 7 – 12 lat
  • Liczebność grupy (2 – 4 osoby)
  • Czas trwania: 2 godz.

Terminy zajęć: godziny popołudniowe, po ustaleniu z rodzicami